Silnik diesel a jego niezawodność
Napęd diesla jest gatunkiem silnika spalinowego, który korzysta olej napędowy jako paliwo. Napęd diesla jest bardziej efektywny niż silnik benzynowy, gdyż jego pułap sprężania jest wyższy, co pozwala na wykorzystanie więcej energii z paliwa. W silniku diesla, procedura spalania rozpoczyna się w momencie, gdy ciepło wytworzone przez kompresję powietrza w cylindrze jest zadowalające, aby wywołać samoczynny zapłon paliwa.
Silniki diesla są powszechnie użytkowane w samochodach ciężarowych, autokarach, ciągnikach rolniczych i statkach, bowiem są w wyższym stopniu produktywne niż napędy benzynowe i umożliwiają na dłuższe procesy bez konieczności tankowania. Napędy diesla także emitują mniej dwutlenku węgla niż silniki benzynowe, co sprawia je bardziej przyjaznymi dla środowiska.
Napędy diesla są niemniej jednak w wyższym stopniu skomplikowane i droższe w produkcji niż napędy benzynowe. Do tego, olej napędowy jest bardziej złożony w wytwarzaniu i dystrybucji niż etylina, co może prowadzić do wyższych kosztów użytkowania.
Napędy diesla również potrzebują specjalistycznego oleju i filtrów, które powinny być regularnie wymieniane, co może prowadzić do dodatkowych kosztów eksploatacji.
Napędy diesla również mogą wypuszczać szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu (NOx), które mogą ujemnie wpływać na zdrowie ludzi i otoczenie. Dużo krajów ma teraz bezwzględne regulacje dotyczące emisji diesli, które wymagają od producentów aut, aby zainstalowali nadzwyczajne układy obniżające emisję, takie jak na przykład katalizator SCR, ażeby osiągnąć reguły emisji.
Silniki diesla również mogą być bardziej głośne niż silniki benzynowe, co może być kłopotliwe dla niektórych użytkowników. W ostatnich latach producenci napędów diesla wprowadzili mnogość ulepszeń, przykładowo użycie turbosprężarek i zmodyfikowanie budowy cylindrów i komory spalania, ażeby podwyższyć wydajność i obniżyć szum.
Napędy diesla są także w wielu przypadkach używane w pojazdach hybrydowych, ponieważ połączenie silnika diesla z silnikiem elektrycznym pozwala na podwyższenie wydajności paliwowej i zredukowanie emisji szkodliwych substancji.
Generalnie rzecz biorąc, napędy diesla są bardziej efektywne niż napędy benzynowe i mogą być bardziej przyjazne dla otoczenia, lecz są również bardziej skomplikowane i droższe w wytwórczości i eksploatacji.
Pomimo tego, że napędy diesla są w dzisiejszych czasach bardziej skomplikowane niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej odporne i mają dłuższą witalność niż napędy benzynowe. Są one także bardziej odporne na zużycie, gdyż proces spalania w napędzie diesla jest bardziej monitorowany niż w silniku benzynowym.
Silniki diesla również generują więcej momentu obrotowego niż napędy benzynowe, co pozwala na lepsze osiągi i przyspieszenie pojazdu. Napędy diesla są także bardziej oszczędne w eksploatacji niż napędy benzynowe, gdyż ich lepsza wydajność pozwala na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.
Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z rosnących obaw dotyczących emisji i zdrowia publicznego, napędy diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Mnóstwo miast na całym świecie rozpoczyna zakazywać ruchu pojazdów z napędami diesla w centrach miast, a niemało krajów proponuje wkroczenie zakazów sprzedaży nowych aut z napędami diesla w przyszłości.
Mimo to, napędy diesla nieustannie odgrywają kluczową funkcję w motoryzacji, przede wszystkim w przypadku samochodów ciężarowych, autobusów i ciągników rolnych, dlatego że są one w wyższym stopniu funkcjonalne i ekonomiczne niż napędy benzynowe. Fabrykanci napędów diesla również pracują nad poprawianiem oryginalnych technologii, jak np. systemy redukcji emisji i hybrydy, ażeby przystosować się do wzrastających wymogów dotyczących ochrony środowiska i zdrowia powszechnego.
Blog różnotematycznywww.hotelflora.tychy.pl
Codzienne życie
www.eisdorfer-knappen.de
Internetowy poradnik
fce-fanpage.de
Serwis z wpisami
www.stas-michaylov.de
Blog z poradami
www.herrenreiter-stammtisch.de